sábado, 21 de julho de 2007

:: devaneios platônicos ::


"In autumn it's hard to keep the mood light
The puddles get deep and my umbrella was swiped
You'll find him in the strangest of places
Jangling a coffee cup outside store twenty-four
But he's not a beggar 'till the cold settles in
And he swears there's an Indian summer in him.

Drink from this flask to put warmth in your chest
and sing around my piano.
I'm settling in for the long winter months
with all of the friends I can handle.

And we'll toast this death of summer months
And summer warmth
And summer love..."

Duas horas e meia escrevendo (mais uma) cartona para miss Casey Dienel, informando sobre a matéria que acabou de entrar na Rabisco, agradecendo profusamente pela gentileza de ter me dado o presente dessa entrevista ("Forever indebted to your kindness, mademoiselle!"), dizendo mais mil agradinhos e fofurezas (afe, que coisa nojenta é um homem apaixonado!) - e também traduzindo a minha resenhola do disco pra que ela saiba como ficou. No processo, melhorei bastante a crítica em comparação com a versão que saiu publicada no zine. Em inglês sempre fica mais charmoso. Sem falar que adicionei a posteriori algumas frases bonitinhas que me surgiram na cabeça (como dizer que a Amélie Poulain certamente iria escolher Wind-Up Canary como disco predileto se fosse gente de verdade e não estivesse presa dentro do filme do Jeunet). Claro que a minha "crítica" não tem nada de objetividade jornalistíca e da neutralidade sentimental que se espera de um crítico musical sério - ficou uma pagação de pau só, quase um texto publicitário, mas isso, vocês sabem, já estava previsto - e foi sincero. Não esfrio meu amor por ela para aderir aos mandamentos jornalísticos, não vem não! :) Foi também minha maneira de passar mais uma cantada, claro, mesmo que eu saiba que as minhas cantadas nunca funcionam com ninguém (sou um desastre!). Foi também uma tentativa de mandar um presente de Dias dos Namorados atrasado - porque air girlfriends também merecem! A próxima Missão Impossível que eu me coloquei como objetivo é trazê-la pra tocar no Brasil - alguém bota fé? Eu já achava que ela nem ia responder meu primeiro e-mail bobalhão -e rolou. Entrevista exclusiva achava que não rolaria nunca - e já rolou. Já imaginaram agora um Casey Dienel Live in Brazil SPONSORED BY DYRTY LITTLE MUMMIE INC. ?! Tô pensando em ir lá jogar a idéia pro povo do Studio SP, que já trouxe pra Sampa um monte de artistas internacionais ultra-obscuros e pequenuchos - tipo o Gruff Rhys (vocalista do Super Furry Animals), o projeto eletrônico Four Tet, o power-pop sueco do Jens Lekman (grande show!), a bandinha de punk de garagem da Escandinávia Hell On Wheels... Não é nada impossível que a Casey cole aqui. O cachê é uma mixaria. E esse é o país do mundo, fora os EUA, que está sendo mais acolhedor com ela, como ela mesmo admite. Então vai ser assim: nada de Hotel 5 estrelas não, senhorita Casey, você vai ficar é na minha casa, no meu quarto, como convidada de honra - já estou vendo de alugar um belo dum piano branco, igual àquele que o John usa para cantar "Imagine", comprar uma boa garrafa de Gin, decorar o ambiente com buquês de flores, incensos, pôsters do Buster Keaton. Vou comprar pra ela um vestido igualzinho ao da Audrey Hepburn no My Fair Lady, quando ela é transformada de florista pé-rapada em Miss Doolittle grã-fina. E aí vai ser assim: a Casey Dienel saindo do chuveiro, com os cabelos louros respingando água quente, vai vestir uma camisolinha semi-transparente e sentar-se para cantar, olhando pra mim, "Better in Manhattan" - "I love you, there i said it! And i meant every word..." E aí ela vai me levar pra visitar o Paraíso - já que nele não dá pra morar. (Cara, eu sou um cara muito do Bem mesmo... tenho umas fantasias sexuais tão angelicais...)

Acho que não existem paraísos a não ser os paraísos perdidos e os paraísos imaginários.

E acho também que sonhar é a melhor parte do viver.

Todo o resto meio que não presta.


* * * * *

CTRL+C CTRL+V DE UM PEDAÇO DO E-MAIL (o resto é segredo!):

Casey, what follows is a translation of the review I told you about. We don’t usually make ratings of the stuff we review, but I’d give this, adopting Pitchfork’s style, an 9.3 out of 10.0 and the Golden Medal on the Album of The Year in 2006! So here it comes:

SONGS TO AMÉLIE

Casey Dienel’s music is tranquil, serene and tastes like sweet – tough with no exaggeration in the sugar quantities. With her smooth and soothing girlish croon, frequently accompanied by a discrete piano and jazzy drums, Casey sings us her excellent poetry – which is one of the great outstanding aspects of her music. The words that come out of this girl’s mouth are enchanting: sophisticated, playful and pleasant, filled with interesting characters and memorable verses, Casey Dienel’s lyrics make us wonder if we aren’t face to face with one of the greatest lyricists to emerge from American music in years.

As to her sound, it recalls some sentimental and tender singers that marked the American landscape in the 70s, like Joni Mitchell and Carole King – and I guess Casey wouldn’t mind been put in that lineage. Her music also holds some resemblance with some of the modern girls who are making today’s pop history - like Fiona Apple, Tori Amos, Regina Spektor, Aimee Mann, Nellie McKay, Cat Power, Jollie Holland, among others.

In a year that was filled with great albums born out of complex female souls (Joanna Newson and her literary epic masterpiece Ys., Lisa Germano with the sober and somber In The Maybe World, Regina Spektor making the greatest album of her carreer with the lovely Begin To Hope…), Casey’s “Wind-Up Canary” is not only one of the greatest. It is an album really easy to love at first listen, but that unveils more and more charms with successive listens. This is the rare kind of work that works perfectly well if heard in a very superficial level, as “background music” to the affairs of daily life, but has also the great quality: if listened to with attention and dedication, reveals so large an amount of musical and literary talents that it seems inexhaustible even after several listens.

The record is mostly filled with tender and lightly melancholic ballads, reminiscent of Fiona Apple and Joni Mitchell, driven only by voice and piano (“Cabin Fever, “Frankie and Anette”, “Old Man”, “Tundra”…), but the are also some acoustic-guitar catchy-indie-folk (the irresistible “Stationary”) and some songs with biggest punch and more dynamic rhythms (“All Or Nothing”, “Embroidery” and “Everything”). Throughout the whole album, Casey Dienels displays versatility, good-humor, wide-spread intelligence and sensibility. She sounds gorgeous even when she goes slightly out of tune, as happens in “Tundra”, whilst subtle trumpets go along. She has also one of the greatest lah-lah-lahs in the history of female singers, providing as a delightful gran finale with the sad but gorgeous “La La Song”.

So the question: why it Wind-Up Canary a lovely secret only few people share? Why has it received such discreet recognition and repercussion? After we get to know Casey Dienel better, it seems that, in spite of the great talent she sure possesses, she isn’t particurlaly interested in stardom and fame. More or less like miss Amélie Poulain (who would certainly have chosen Wind-Up Canary as her pet-album!), Casey esteems a lot the little pleasures of daily life and seems much more interested in keeping a humble, serene and balanced life instead of giving away to ambition to become a phenomenon inside the music industry. She seems way too wise to have illusions about glory and way too happy with her life to feed dreams of changing it radically.

Wind-Up Canary is an unique album and an instant classic, which ends up being a sublime mix of indie pop, folk and vocal jazz, replete with excellent poetry – music that surely reminds us of the work of other singers (mostly Fiona Apple, Joni Mitchell and Nellie McKay…), but that nevertheless sounds deeply individual and original. Print Casey Dienel’s lyrics and you’ll have in hands one of the greatest books of poetry released in these last few years. Hear this record and it’s very likely you’ll leave this experience, which kindly caresses our ears and leaves us with a lasting inner peace hollering inside, wanting to thank Fate for having known the sweetest girl in the world.